Sunday, May 9, 2010

Creamcheese brownies


Dashyat sekali hari ini.......sampai 2 n3 sekali .......sepatutnye dah lama kene post entry ni but it seems like today is the best day to do it ...then i'll do it.Firstly ...harini Danial dah dihantar ke sekolah sejak pukul 10 pagi tadi sebab die ada maths remedial class....dan Alia pulak tak perlu ke sekolah sebab petang ni ada parent and teacher meeting .So i am basically ade loads of free time.So kat bawah ni is the recipe for creamcheese brownies...kene post the recipe today cos i need to return the recipe book to the library tomorrow:)

Bahan A: 3/4 cup tepung gandum

1/2 suduteh baking powder

1/2 suduteh garam halus

1/2 cawan butter

1 cawan gula halus

2 biji telur

3 oz bitter or semisweet chocolate(melted)

1/2 cup almond slices

1/2 suduteh esen vanilla

cara-caranya:pukul mentega dan gula sehingga kembang. masukkan telur sebiji demi sebiji. masukkan esenvanilla dan choclate yang telah dicairkan dan masukkan tepung yang telah diayak bersama baking powder dan garam tadi .Set aside.


Bahan B:satu 8 oz package creamcheese( at room temperature)

1/3 cawan gula halus

1 biji telur

1/2 suduteh esen vanilla

cara-caranya: pukul semua bahan B di atas sehingga sebati.And do not overmix.

masukkan adunan A ke dalam acuan 8x8 inci yang telah dilenser dengan mentega.masukkan sebahagian sahaja.....diikuti dengan semua adunan creamcheese.selepas itu tuangkan adunan A yang selebihnya diatas adunan creamcheese.Tabur dengan almond slices. bakar pada suhu 180 darjah celciusselama 50minit atau masak.Sejukkan dahulu sebelm dimasukkan ke dalam peti sejuk because it taste nicer after spending a few hours in the fridge.kalau dah tak sabar nak rasa boleh makan selepas brownies sejuk.....Selamat mencuba:-)

3 comments:

  1. ipi tak reti nak budget untuk oz. bukan tak reti, actually tak ada gadget nak pakai oz. boleh bagi exactly tak in grams or sudu or cup. please please.

    ReplyDelete
  2. beli la timbang sayang oiii....kat timbang tu ade ukuran oz dan gram jugak...kalo xde 8 oz = 226 gram tapi klong habiskan aje creamcheese yang berat die 250 gm.....3oz=85 gram

    ReplyDelete
  3. ishishishh.. baru jer berazam nak turunkan berat badan tahun ni.. di dah tergoda balik.. waduhhh.. sedapnya Aini..

    ReplyDelete